WEKILLEASY CLOTHING




My clothing label base in Miri, Sarawak (Borneo). Establish since 2010. Really appreciate it if you guy like our page, support us ya'll. All design currently made & illustrate by me, Gilbert Juan.

November 25, 2010

WEKILL 'TOTEM' NEW ERA CAP


---//COLOR VERSION WEKILL 'TOTEM' NEW ERA CAP//---



Bagi yang masih tak tahu apa itu "totem" pergi check wikipedia. hehehee.. Totem biasanya adalah haiwan atau bentuk alam yang secara spiritual mewakili sebuah kelompok dari orang-orang yang berhubungan seperti suku. Totemisme memainkan peranan penting dalam perkembangan teori keagamaan abad ke-19 dan awal abad ke-20, terutama untuk pemikir seperti Émile Durkheim , yang memusatkan kajiannya ke kebudayaan primitif.

Manakala di Amerika Utara, tiang totem yang berada di pasifik di barat laut amerika mempunyai banyak bentuk (beruang, burung, kodok, manusia , kadal, lihat pictogram). Mereka mempunyai tangan, sayap dan kaki. Kemungkinan kebudayaan totem dalam budaya cina kuno, Budaya Sanxingdui di Selatan China, lebih dari 5000 tahun yang lalu, ada kemungkinan meletakkan emas dan gangsa di kepala totem. China menuliskan "Totem" menjadi "Tuteng". Topeng gangsa dan kepala Sanxingdui terlihat diletakkan di atas tiang-tiang kayu. Beberapa berpendapat bahawa budaya totem tersebut berasal dari penduduk asia asli lalu menyebar ke seluruh belahan dunia. Walaupun ini nampaknya tidak masuk akal kerana usia totem di Amerika Utara dianggarkan berusia lebih dari 10.000 tahun.

Source: wikipedia.org

-------------------------//ON TEES//-------------------------

//red totem//

//grass green totem//

Dalam kebuntuan aku untuk menghasilkan design aku persembahkan WEKILL TOTEM.. hehehe.. Gambar Clone Trooper dah lama sebenarnya, cuma aku masih buntu macam mana nak hasilkan suatu artwork yang kaw-kaw macam kopi kapal api.. hehehe.. kalau nak tahu aku ni salah seorang peminat sci-fi film. Star Trek yang buat aku mula minat dalam genre sci-fi. Semenjak aku tonton Star Trek, aku mula berjinak-jinak dengan Star Wars [I, II, III, IV, V & VI], Star Wars [Clone Wars-TVSeries], Stargate Universe (TV Series), Robocop [I,II & III], Back To The Future [I, II & III].

No comments: